Warning: include(pl-menu.php): failed to open stream: No such file or directory in /unicorn-sme/pliki/prezentacja_izabella_moore.php on line 58

Warning: include(pl-menu.php): failed to open stream: No such file or directory in /unicorn-sme/pliki/prezentacja_izabella_moore.php on line 58

Warning: include(): Failed opening 'pl-menu.php' for inclusion (include_path='.:/:/usr/local/php74/lib/pear') in /unicorn-sme/pliki/prezentacja_izabella_moore.php on line 58
OFICJALNY PRZEDSTAWICIEL POLSKICH MSP
PRZY PARLAMENCIE EUROPEJSKIM
 
UNICORN

05-822 Milanówek
Krakowska-6a
Polska
Tel: (+22)/755-87-62
Prezentacje  i  artykuły
 



Izabella Moore:
"Rola brytyjskich izb handlowych w rozwijaniu  międzynarodowej współpracy gospodarczej"

(Referat wygłoszony w Sejmie na konferencji brytyjskich i polskich przedstawicieli życia gospodarczego w dniu 6 maja 2003 roku).

Izabella Moore piastuje szereg ważnych stanowisk w Wielkiej Brytanii i w Europie; jest m.in. wiceprezesem EuroChambre i prezesem British Chamber of Commerce.


   Jeden z aspektów pełnienia funkcji pierwszej pani prezes w moim kraju - aspekt nieznany dotąd moim kolegom - jest taki, że moje nazwisko wymienia się obecnie w popołudniowych teleturniejach! 
Chciałabym na wstępie w kilku słowach siebie przedstawić. Ze względów rodzinnych (moja matka jest Polką, ojciec Szkotem) w latach 70-tych studiowałam i pracowałam w Polsce, prowadząc biuro łączności Masseya Fergusona (Agco) w zakładach URSUS. Zapewne posiadając brytyjski paszport i jednocześnie mówiąc biegle po polsku znajdowałam się w znakomitej sytuacji jeżeli chodzi o rynek pracy!. Po powrocie do Wielkiej Brytanii współpracowałam z firmami działającymi na polski rynek. 
Od 12 lat jestem członkiem izby handlowej Coventry & Warwickshire, znajdującej się w regionie West Midlands w środkowej Anglii. Mianowana zostałam prezesem izby w Coventry & Warwickshire i następnie Prezesem Konfederacji 7 potężnych Izb Handlowych w West Midlands i obecnie od sześciu miesięcy zajmuję stanowisko Prezesa Izb Handlowych na obszar Wielkiej Brytanii. W trakcie rozwijania mojej własnej firmy korzystałam często z usług mojej izby. Skąd jestem takim zwolennikiem instytucji izby handlowej! 

Oczywiście czuję się szczęśliwa i zaszczycona, mogąc pełnić tę funkcję. Jednakże wydaje mi się czasami, że mam najmniejszy wpływ na te aspekty polityki, na których znam się najlepiej, a największy na te, o których wiem najmniej!

Idea mojego przyjazdu jest taka, żeby Państwu przedstawić kluczowe umiejętności naszej organizacji British Chambers of Commerce i nasz duży dorobek doświadczeń. Dorobek, który  cieszy się szczególnie renomą w zakresie świadczenia usług dla handlu międzynarodowego. Chciałam również przedstawić kilka propozycji współpracy, które wyjaśnię za chwilę. 

SLIDE 2

Jako podłoże do tej propozycji, krótko również chciałabym omówić następującą tematykę:

SLIDE 3

Dzisiejsze spotkanie z Państwem to dla mnie ogromna przyjemność - z dwóch powodów. Po pierwsze: ze względu na moje polskie korzenie, poczytuję sobie za obowiązek uczestniczyć w promowaniu rozwoju polsko-brytyjskiego handlu. Po drugie: jestem przekonana, że dzięki odpowiedniemu wsparciu ze strony takich organizacji jak Izby Handlowe czy Agencje Rozwoju Regionalnego, znacznie więcej polskich i brytyjskich małych i średnich przedsiębiorstw przekona się, jakie  możliwości oferuje polski i brytyjski rynek. A warto podkreślić, że jeszcze nigdy dotąd możliwości te nie były tak duże!

SLIDE 4 

Nikt spośród tych, którzy wiedzą, w jaki sposób Unia Europejska przyczynia się do rozwoju gospodarczego, dobrobytu i stabilizacji w Europie, nie wątpi w korzyści, jakie przyniesie jej rozszerzenie. 
Najważniejszym wyzwaniem dla Europy jest w tej chwili zrozumienie nowej rzeczywistości. Mam wrażenie, że w Wielkiej Brytanii nie oceniliśmy jeszcze w pełni potencjalnych szans i zagrożeń dla naszej gospodarki. W przyszłości coraz więcej nas będzie, usiłując czynić więcej,  i niejednokrotnie robiąc to samo!
Jak więc powinniśmy ukształtować tę nową Europę, aby gwarantowała rzeczywiste korzyści w sposób cieszący się zgodnym poparciem?
Jedno jest pewne: w rozszerzonej Europie, posiadającej wspólny rynek, zaznaczy się nieunikniona potrzeba ściślejszej koordynacji gospodarczej. 
A środowisko biznesu? Czego to środowisko wymaga od Europy? …Stworzenia gospodarczego generatora mocy poprzez zakończenie budowy największego na świecie wspólnego rynku, rozszerzenie konkurencji, pozyskanie wykształconej, elastycznej siły roboczej oraz wspieranie małych i dużych przedsiębiorstw. Innymi słowy: potrzeba takiej sceny ekonomicznej, na której handel (business)  będzie mógł swobodnie rozkwitać.
Sprawdzianem dla sektora handlu będzie więc stopień zjednoczenia rynku oraz związany z nim zakres realizacji koniecznych reform gospodarczych. 
Brytyjskie Izby Handlowe ubiegają się od rządu brytyjskiego o reformy gospodarcze. Chcielibyśmy aby Polska podobne stanowisko przyjęła! 
Teoretycznie Wielka Brytania powinna być dobrze przygotowana do działania na zjednoczonym zwiększonym rynku, ale lepiej już na wstępie postawić sprawę jasno: w przeciwieństwie do naszych europejskich sąsiadów wciąż jeszcze nie podjęliśmy odpowiednich działań. Musimy przywyknąć do faktu, że stajemy się mniejszą częścią wiele większego organizmu! 
Niedawne analizy wykazały, że pod względem świadomości odnośnie procesu rozszerzenia Europy znajdujemy się w unijnym "ogonie"! 

Ważnym zadaniem więc Izb Handlowych jest propagowanie wśród brytyjskich i polskich przedsiębiorców wiedzy na temat rozszerzenia wspólnoty. 
Chciałam przedstawić w tym momencie Panstwu naszą organizację.

SLIDE 5

SLIDE 6

SLIDE 7

SLIDE 8

SLIDE 9

SLIDE 10

SLIDE 11

Z powodu stworzenia sejmików regionalnych i agencji rozwoju regionalnego nasza sieć izb handlowych od kilku lat koncentruje również swoją działalność na szczeblu regionalnym. Coraz więcej ta działalność regionalna nabiera wagę. Za pomocą regionalnych struktur izbowych, kontrakty są zawarte z regionalnymi instytucjami w zakresie usług popierających środowisko biznesu.  Nowa struktura naszej organizacji  tę sytuację odzwierciedla. 

SLIDE 12

SLIDE 13

Tak jak i w Polsce, dla wielu brytyjskich regionów zmieniają się warunki dofinansowania z Brukseli.

SLIDE 14

Jako przykład podaję Agencję Rozwoju Gospodarczego Advantage West Midlands.
Najbardziej mnie znana (jestem członkiem zarządu). Odgrywają agencje coraz większą rolę w rozwoju gospodarczym. Przejmują przywództwo strategiczne w rozwoju działalności gospodarczej na region, współpracując z różnymi partnerami w regionie jak np izby handlowe.

SLIDE 15

SLIDE 16

SLIDE 17

O funduszach strukturalnych nie będę za dużo mówiła.
Sytuacja w Wielkiej Brytanii wygląda następująco.

SLIDE 18

SLIDE 19

Kilka słów na temat roli agencji rozwoju gospodarczego. Wiem że w Polsce obecnie odbywa się dyskusja na temat roli polskich agencji rozwoju regionalnego. 

W roku 1998 rząd  ustanowił agencje rozwoju regionalnego we wszystkich 9 regionach Anglii. 
Agencje powołano w celu zwiększenia zaangażowania regionów w procesy decyzyjne, zwłaszcza jeśli chodzi o podmioty gospodarcze.
Rola agencji polega na strategicznym przywództwie w następujących dziedzinach:

  • Rozwój gospodarczy i restrukturyzacja
  • Efektywne funkcjonowanie podmiotów gospodarczych, inwestycje i konkurencyjność. Rola agencji polega m.in. na przyciąganiu inwestycji do regionu i na wspieraniu istniejących firm. 
  • Zatrudnienie - chcemy zapewnić mieszkańcom naszych regionów dobre miejsca pracy.
  • Umiejętności zawodowe - kwalifikacje i umiejętności zawodowe stanowią klucz do sukcesu gospodarczego na rynku. 
  • Zrównoważony rozwój - trwały i zrównoważony rozwój gospodarczy, społeczny i środowiskowy. Dlatego też za cel stawiamy sobie nie tylko sukcesy na krótką metę, ale i oddziaływanie długofalowe. 


SLIDE 20 

Europejskie fundusze strukturalne Komisja Europejska wypłaca rządowi , a rząd rozporządza nimi ze swoich biur w regionach. 
Rola regionalnych agencji rozwoju zasadza się poza administracją i ma trojaki charakter:

  1. Jako strategiczny partner prowadzi negocjacje z Komisją Europejską odnośnie kształtu programu i priorytetów.  Dokonuje oceny programu w trakcie jego realizacji. 
  2. W roli realizatora Agencja rozwija i kieruje projektami. Fundusze unijne rozdziela wśród partnerów z przeznaczeniem na rozwój działalności gospodarczej. 
  3. I wreszcie, uzupełnia fundusze UE o własne, znaczne zasoby (ok. 365 mln euro w 2003 roku) w celu zintensyfikowania działań. 
SLIDE 22

Regionalna strategia handlu międzynarodowego - jest połączona z polityką krajową poprzez TPUK - organizacja państwowa promująca handel międzynarodowy. 
Na przykładzie region West Midlands, dalej powstaje 6 podregionalnych strategii handlu międzynarodowego - opracowanych i realizowanych w podregionalnych izbach handlowej lub organizacji Business Link, odpowiednio dostosowanych do potrzeb lokalnych.

SLIDE 23

Fundusze UE to źródło ogromnych zasobów dla naszego regionu. Dysponujemy kadrą posiadającą bardzo duże doświadczenie w realizacji programów unijnych. Ale wydawanie pieniędzy wcale nie jest takie proste jakby się to mogło wydawać. Oto tylko kilka spośród głównych przeszkód utrudniających realizację programu. 

SLIDE 24

Trzeba pamiętać, że w zakresie inwestycji z zagranicy stajemy w Wielkiej Brytanii w obliczu rosnącej konkurencji ze strony nowych członków państw oczekujących na przyjęcie do Unii. Rynek brytyjski otworzy się także dla producentów z Europy Środkowej i Wschodniej, ze znacznie obniżonymi  kosztami.
Pozytywne jest jednak, że pod wpływem kampanii rozpoczętej w ubiegłym roku w wielu rejonach Wielkiej Brytanii przez TP UK  (państwowa organizacja wspierająca handel międzynarodowy) we współpracy  m.in.  z Izbami Handlowymi,  około 1000 kolejnych firm brytyjskich okazało zainteresowanie zaangażowaniem się w Europie Środkowej. 
Ocenia się, iż obecnie do Europy Środkowej eksportuje swoje towary bądź inwestuje tam około 15.000 firm z Wielkiej Brytanii. 
Istnieje bardzo ścisła współpraca pomiędzy Izbami Handlowymi i Trade Partners UK w organizowaniu misji handlowych. 
Uczestniczą regularnie 10 izb, na rynki wschodnioeuropejskie. Izby te są akredytowani liderzy posiadający wiele lat doświadczenia w zakresie prowadzenia misji, ludzie posiadający rozległą wiedzę.

SLIDE 26

Powstają w ten sposób programy, które Brytyjskie Izby Handlowe zarządzają w imieniu TPUK.  Dostarczają informacji do dokumentacji exportowej, wydają świadectwa pochodzenia, udzielają porad co do ładunków niebezpiecznych, wystawiają materiały oraz certyfikaty importowe. 
Ośrodki informacyjne Izb oferują wiele darmowych informacji, oferują szkolenie dla eksporterów, wsparcie i wskazówki dotyczące wykorzystania badań marketingowych do opracowania strategii wejścia na rynek podczas zapoznawania się z rynkami wschodnioeuropejskimi.
Następnie prowadzimy  przeglądy zdolności firmy do przezwyciężenia barier językowych i kulturowych. 
Pomimo wszystko, nadal pozostajemy w tyle za takimi państwami jak Niemcy, Francja czy Włochy. Dla przykładu: Polska jest dziś dziesiątym co do wielkości partnerem eksportowym dla Niemiec. Ponad 30% niemieckiego handlu wiąże się z Europą Środkową i Wschodnią. W przypadku Wielkiej Brytanii jest to niecałe 5%. 
 W Polsce nieustannie słyszę pytanie: "Dlaczego jest tu tak mało brytyjskich firm?". Powinniśmy zrozumieć, dlaczego tak się dzieje (odległość nie jest tu żadnym usprawiedliwieniem - posiadamy przecież wspaniałe tradycje pozyskiwania najbardziej nawet niedostępnych rynków świata!). Wydaje mi się, że jest to kwestia kulturowa. 

SLIDE 27 

Ciągle zbyt mało brytyjskich przedsiębiorstw jest przygotowanych na podjęcie choćby najmniejszych kroków w kierunku wejścia na rynki Europy Środkowej i Wschodnie. 
W Europie Wschodniej powstaje obecnie coraz większa liczba małych i średnich przedsiębiorstw. Będą one miały jeszcze lepsze szanse rozwoju, jeśli Izby Handlowe okażą im odpowiednią pomoc. 

SLIDE 28

Uważam, że małe i średnie przedsiębiorstwa wymagają innego rodzaju wsparcia niż duże firmy, które często dysponują wewnątrz firmy odpowiednią fachową kadrą. Jeżeli współpraca z małymi i średnimi firmami w Europie Środkowej i Wschodniej ma być skuteczna, należy zorganizować pomoc na odpowiednio wysokim poziomie, dostosowaną do potrzeb poszczególnych przedsiębiorstw - tak na terenie Wielkiej Brytanii jak i w Polsce. 

Aby efektywniej wykorzystać siec izb handlowych do takich zadań, organizacja BCC prowadziła programy w kilku krajach, których celem było tworzenie i rozwinięcie potencjału sieci izb handlowych. 

SLIDE 29

Niektóre z tych kontaktów zachowały się do tej pory. Kontakty jak  Bristol z Warszawą, Nottingham z Wielkopolską, Coventry i Warwickshire z Koszalinem. Ponadto  współpraca z takimi miastami jak Łódź, Kraków i Siedlce nawiązały Sheffield, Londyn i Thames Valley. 
 

Jednocześnie w ramach naszego projektu "Izba XXI wieku" dokonano dokładnej analizy usług wykonanych przez nasze izby handlowe dla handlu międzynarodowego. 

Doświadczenie, jakie niektóre nasze Izby zdobyły podczas realizacji programów europejskich, jest upowszechniane przez całą siec. Przekonaliśmy się też, jak istotne jest posiadanie bazy regionalnej, przez którą dzielimy się najlepszymi doświadczeniami ze wszystkimi Izbami.

W tym roku np. w regionie West Midlands Konfederacja Izb Handlowych planuje konferencję, poświęconą uświadomieniu firmom o korzyściach wynikających z rozszerzenia Unii Europejskiej, na której Pani Minister Hubner będzie przemawiała.  Wnioski z konferencji zostaną szeroko upowszechnione wśród izb handlowych w całym kraju.

Zdajemy więc sobie sprawę, że związki z Izbami Handlowymi oraz Agencjami Regionalnego Rozwoju, które spełniają tak ważną rolę w gospodarce regionalnej brytyjskiej i polskiej, i wymiany doświadczeń,  mogą przyczynić się do stworzenia korzyści dla obydwu stron. To jest dla nas prawdziwe wyzwanie.

BCC ma ogromne doświadczenia w zdobywaniu źródeł finansowania na takie programy współpracy i służymy tymi doświadczeniami. 
W niektórych rejonach Wielkiej Brytanii izby handlowe wypracowły już doskonałe związki robocze z regionalnymi agencjami państowymi jak i wspomniane  agencje rozwoju regionalnego uzyskając znaczące rezultaty. 

Upowszechniamy to po całym kraju i chętnie nawiążemy z Państwem współpracę w zakresie kształtowania podobnych możliwości zarówno w ramach Izb Handlowych jak i sieci Agencji Regionalnego Rozwoju. 
 

Jak wiemy w Polsce podjęto ogromne wysiłki w celu zreformowania gospodarki, zlikwidowania biurokracji i dostosowania się do norm Unii Europejskiej. Z całą pewnością Polska jest przygotowana na wejście do wspólnoty tak samo dobrze, jak wcześniejsi kandydaci. 
Rozszerzenie Unii bez wątpienia pogłębi pewne obecne problemy, takie jak na przykład nierówności gospodarcze, ale jednocześnie zmusi wspólnotę do stawienia czoła nowym wyzwaniom w zakresie unijnej polityki. 

Pamiętajmy jednakże, że poszerzenie europejskiej wspólnoty planujemy głównie z pobudek ekonomicznych i to właśnie środowisko biznesu  - rozumiane w najszerszym tego słowa znaczeniu - stworzy podwaliny nowej gospodarki. 
To ogromna szansa dla biznesu, ale należy patrzeć na nią realistycznie, pragmatycznie. Nie możemy zagubić się w skomplikowanym procesie rozszerzania Unii. 
 
 
 
 

W brytyjskich Izbach Handlowych koncentrujemy się na poziomie podstawowym, na którym małe i średnie przedsiębiorstwa będą potrzebować naszej pomocy, aby sprostać nowym wyzwaniom i skorzystać z otwierających się możliwości. 

Nasza wspólna wizja poszerzonej Europy może zostać zrealizowana tylko wtedy, gdy naszymi działaniami w Polsce i Wielkiej Brytanii będzie kierować świadomość konieczności świadczenia autentycznej pomocy przedsiębiorcom. Z góry cieszymy się na skuteczną współpracę z polskim izbami handlowymi i z agencjami rozwoju regionalnego przy realizacji tego celu!