Izabella
Moore:
"Rola brytyjskich
izb handlowych w rozwijaniu międzynarodowej współpracy gospodarczej"
(Referat
wygłoszony w Sejmie na konferencji brytyjskich i polskich przedstawicieli
życia gospodarczego w dniu 6 maja 2003 roku).
Izabella
Moore piastuje szereg ważnych stanowisk w Wielkiej Brytanii i w Europie;
jest m.in. wiceprezesem EuroChambre i prezesem British Chamber of Commerce.
Jeden
z aspektów pełnienia funkcji pierwszej pani prezes w moim kraju - aspekt
nieznany dotąd moim kolegom - jest taki, że moje nazwisko wymienia się
obecnie w popołudniowych teleturniejach!
Chciałabym
na wstępie w kilku słowach siebie przedstawić. Ze względów rodzinnych (moja
matka jest Polką, ojciec Szkotem) w latach 70-tych studiowałam i pracowałam
w Polsce, prowadząc biuro łączności Masseya Fergusona (Agco) w zakładach
URSUS. Zapewne posiadając brytyjski paszport i jednocześnie mówiąc biegle
po polsku znajdowałam się w znakomitej sytuacji jeżeli chodzi o rynek pracy!.
Po powrocie do Wielkiej Brytanii współpracowałam z firmami działającymi
na polski rynek.
Od 12 lat jestem
członkiem izby handlowej Coventry & Warwickshire, znajdującej się w
regionie West Midlands w środkowej Anglii. Mianowana zostałam prezesem
izby w Coventry & Warwickshire i następnie Prezesem Konfederacji 7
potężnych Izb Handlowych w West Midlands i obecnie od sześciu miesięcy
zajmuję stanowisko Prezesa Izb Handlowych na obszar Wielkiej Brytanii.
W trakcie rozwijania mojej własnej firmy korzystałam często z usług mojej
izby. Skąd jestem takim zwolennikiem instytucji izby handlowej!
Oczywiście czuję
się szczęśliwa i zaszczycona, mogąc pełnić tę funkcję. Jednakże wydaje
mi się czasami, że mam najmniejszy wpływ na te aspekty polityki, na których
znam się najlepiej, a największy na te, o których wiem najmniej!
Idea mojego
przyjazdu jest taka, żeby Państwu przedstawić kluczowe umiejętności naszej
organizacji British Chambers of Commerce i nasz duży dorobek doświadczeń.
Dorobek, który cieszy się szczególnie renomą w zakresie świadczenia
usług dla handlu międzynarodowego. Chciałam również przedstawić kilka propozycji
współpracy, które wyjaśnię za chwilę.
SLIDE 2
Jako podłoże
do tej propozycji, krótko również chciałabym omówić następującą tematykę:
SLIDE 3
Dzisiejsze spotkanie
z Państwem to dla mnie ogromna przyjemność - z dwóch powodów. Po pierwsze:
ze względu na moje polskie korzenie, poczytuję sobie za obowiązek uczestniczyć
w promowaniu rozwoju polsko-brytyjskiego handlu. Po drugie: jestem przekonana,
że dzięki odpowiedniemu wsparciu ze strony takich organizacji jak Izby
Handlowe czy Agencje Rozwoju Regionalnego, znacznie więcej polskich i brytyjskich
małych i średnich przedsiębiorstw przekona się, jakie możliwości
oferuje polski i brytyjski rynek. A warto podkreślić, że jeszcze nigdy
dotąd możliwości te nie były tak duże!
SLIDE 4
Nikt spośród
tych, którzy wiedzą, w jaki sposób Unia Europejska przyczynia się do rozwoju
gospodarczego, dobrobytu i stabilizacji w Europie, nie wątpi w korzyści,
jakie przyniesie jej rozszerzenie.
Najważniejszym
wyzwaniem dla Europy jest w tej chwili zrozumienie nowej rzeczywistości.
Mam wrażenie, że w Wielkiej Brytanii nie oceniliśmy jeszcze w pełni potencjalnych
szans i zagrożeń dla naszej gospodarki. W przyszłości coraz więcej nas
będzie, usiłując czynić więcej, i niejednokrotnie robiąc to samo!
Jak więc powinniśmy
ukształtować tę nową Europę, aby gwarantowała rzeczywiste korzyści w sposób
cieszący się zgodnym poparciem?
Jedno jest
pewne: w rozszerzonej Europie, posiadającej wspólny rynek, zaznaczy się
nieunikniona potrzeba ściślejszej koordynacji gospodarczej.
A środowisko
biznesu? Czego to środowisko wymaga od Europy?
Stworzenia gospodarczego
generatora mocy poprzez zakończenie budowy największego na świecie wspólnego
rynku, rozszerzenie konkurencji, pozyskanie wykształconej, elastycznej
siły roboczej oraz wspieranie małych i dużych przedsiębiorstw. Innymi słowy:
potrzeba takiej sceny ekonomicznej, na której handel (business) będzie
mógł swobodnie rozkwitać.
Sprawdzianem
dla sektora handlu będzie więc stopień zjednoczenia rynku oraz związany
z nim zakres realizacji koniecznych reform gospodarczych.
Brytyjskie
Izby Handlowe ubiegają się od rządu brytyjskiego o reformy gospodarcze.
Chcielibyśmy aby Polska podobne stanowisko przyjęła!
Teoretycznie
Wielka Brytania powinna być dobrze przygotowana do działania na zjednoczonym
zwiększonym rynku, ale lepiej już na wstępie postawić sprawę jasno: w przeciwieństwie
do naszych europejskich sąsiadów wciąż jeszcze nie podjęliśmy odpowiednich
działań. Musimy przywyknąć do faktu, że stajemy się mniejszą częścią wiele
większego organizmu!
Niedawne analizy
wykazały, że pod względem świadomości odnośnie procesu rozszerzenia Europy
znajdujemy się w unijnym "ogonie"!
Ważnym zadaniem
więc Izb Handlowych jest propagowanie wśród brytyjskich i polskich przedsiębiorców
wiedzy na temat rozszerzenia wspólnoty.
Chciałam przedstawić
w tym momencie Panstwu naszą organizację.
SLIDE 5
SLIDE 6
SLIDE 7
SLIDE 8
SLIDE 9
SLIDE 10
SLIDE 11
Z powodu stworzenia
sejmików regionalnych i agencji rozwoju regionalnego nasza sieć izb handlowych
od kilku lat koncentruje również swoją działalność na szczeblu regionalnym.
Coraz więcej ta działalność regionalna nabiera wagę. Za pomocą regionalnych
struktur izbowych, kontrakty są zawarte z regionalnymi instytucjami w zakresie
usług popierających środowisko biznesu. Nowa struktura naszej organizacji
tę sytuację odzwierciedla.
SLIDE 12
SLIDE 13
Tak jak i w
Polsce, dla wielu brytyjskich regionów zmieniają się warunki dofinansowania
z Brukseli.
SLIDE 14
Jako przykład
podaję Agencję Rozwoju Gospodarczego Advantage West Midlands.
Najbardziej
mnie znana (jestem członkiem zarządu). Odgrywają agencje coraz większą
rolę w rozwoju gospodarczym. Przejmują przywództwo strategiczne w rozwoju
działalności gospodarczej na region, współpracując z różnymi partnerami
w regionie jak np izby handlowe.
SLIDE 15
SLIDE 16
SLIDE 17
O funduszach
strukturalnych nie będę za dużo mówiła.
Sytuacja w
Wielkiej Brytanii wygląda następująco.
SLIDE 18
SLIDE 19
Kilka słów na
temat roli agencji rozwoju gospodarczego. Wiem że w Polsce obecnie odbywa
się dyskusja na temat roli polskich agencji rozwoju regionalnego.
W roku 1998
rząd ustanowił agencje rozwoju regionalnego we wszystkich 9 regionach
Anglii.
Agencje powołano
w celu zwiększenia zaangażowania regionów w procesy decyzyjne, zwłaszcza
jeśli chodzi o podmioty gospodarcze.
Rola agencji
polega na strategicznym przywództwie w następujących dziedzinach:
-
Rozwój gospodarczy
i restrukturyzacja
-
Efektywne funkcjonowanie
podmiotów gospodarczych, inwestycje i konkurencyjność. Rola agencji polega
m.in. na przyciąganiu inwestycji do regionu i na wspieraniu istniejących
firm.
-
Zatrudnienie -
chcemy zapewnić mieszkańcom naszych regionów dobre miejsca pracy.
-
Umiejętności zawodowe
- kwalifikacje i umiejętności zawodowe stanowią klucz do sukcesu gospodarczego
na rynku.
-
Zrównoważony rozwój
- trwały i zrównoważony rozwój gospodarczy, społeczny i środowiskowy. Dlatego
też za cel stawiamy sobie nie tylko sukcesy na krótką metę, ale i oddziaływanie
długofalowe.
SLIDE 20
Europejskie
fundusze strukturalne Komisja Europejska wypłaca rządowi , a rząd rozporządza
nimi ze swoich biur w regionach.
Rola regionalnych
agencji rozwoju zasadza się poza administracją i ma trojaki charakter:
-
Jako strategiczny
partner prowadzi negocjacje z Komisją Europejską odnośnie kształtu programu
i priorytetów. Dokonuje oceny programu w trakcie jego realizacji.
-
W roli realizatora
Agencja rozwija i kieruje projektami. Fundusze unijne rozdziela wśród partnerów
z przeznaczeniem na rozwój działalności gospodarczej.
-
I wreszcie, uzupełnia
fundusze UE o własne, znaczne zasoby (ok. 365 mln euro w 2003 roku) w celu
zintensyfikowania działań.
SLIDE 22
Regionalna strategia
handlu międzynarodowego - jest połączona z polityką krajową poprzez TPUK
- organizacja państwowa promująca handel międzynarodowy.
Na przykładzie
region West Midlands, dalej powstaje 6 podregionalnych strategii handlu
międzynarodowego - opracowanych i realizowanych w podregionalnych izbach
handlowej lub organizacji Business Link, odpowiednio dostosowanych do potrzeb
lokalnych.
SLIDE 23
Fundusze UE
to źródło ogromnych zasobów dla naszego regionu. Dysponujemy kadrą posiadającą
bardzo duże doświadczenie w realizacji programów unijnych. Ale wydawanie
pieniędzy wcale nie jest takie proste jakby się to mogło wydawać. Oto tylko
kilka spośród głównych przeszkód utrudniających realizację programu.
SLIDE 24
Trzeba pamiętać,
że w zakresie inwestycji z zagranicy stajemy w Wielkiej Brytanii w obliczu
rosnącej konkurencji ze strony nowych członków państw oczekujących na przyjęcie
do Unii. Rynek brytyjski otworzy się także dla producentów z Europy Środkowej
i Wschodniej, ze znacznie obniżonymi kosztami.
Pozytywne jest
jednak, że pod wpływem kampanii rozpoczętej w ubiegłym roku w wielu rejonach
Wielkiej Brytanii przez TP UK (państwowa organizacja wspierająca
handel międzynarodowy) we współpracy m.in. z Izbami Handlowymi,
około 1000 kolejnych firm brytyjskich okazało zainteresowanie zaangażowaniem
się w Europie Środkowej.
Ocenia się,
iż obecnie do Europy Środkowej eksportuje swoje towary bądź inwestuje tam
około 15.000 firm z Wielkiej Brytanii.
Istnieje bardzo
ścisła współpraca pomiędzy Izbami Handlowymi i Trade Partners UK w organizowaniu
misji handlowych.
Uczestniczą
regularnie 10 izb, na rynki wschodnioeuropejskie. Izby te są akredytowani
liderzy posiadający wiele lat doświadczenia w zakresie prowadzenia misji,
ludzie posiadający rozległą wiedzę.
SLIDE 26
Powstają w ten
sposób programy, które Brytyjskie Izby Handlowe zarządzają w imieniu TPUK.
Dostarczają informacji do dokumentacji exportowej, wydają świadectwa pochodzenia,
udzielają porad co do ładunków niebezpiecznych, wystawiają materiały oraz
certyfikaty importowe.
Ośrodki informacyjne
Izb oferują wiele darmowych informacji, oferują szkolenie dla eksporterów,
wsparcie i wskazówki dotyczące wykorzystania badań marketingowych do opracowania
strategii wejścia na rynek podczas zapoznawania się z rynkami wschodnioeuropejskimi.
Następnie prowadzimy
przeglądy zdolności firmy do przezwyciężenia barier językowych i kulturowych.
Pomimo wszystko,
nadal pozostajemy w tyle za takimi państwami jak Niemcy, Francja czy Włochy.
Dla przykładu: Polska jest dziś dziesiątym co do wielkości partnerem eksportowym
dla Niemiec. Ponad 30% niemieckiego handlu wiąże się z Europą Środkową
i Wschodnią. W przypadku Wielkiej Brytanii jest to niecałe 5%.
W Polsce
nieustannie słyszę pytanie: "Dlaczego jest tu tak mało brytyjskich firm?".
Powinniśmy zrozumieć, dlaczego tak się dzieje (odległość nie jest tu żadnym
usprawiedliwieniem - posiadamy przecież wspaniałe tradycje pozyskiwania
najbardziej nawet niedostępnych rynków świata!). Wydaje mi się, że jest
to kwestia kulturowa.
SLIDE 27
Ciągle zbyt
mało brytyjskich przedsiębiorstw jest przygotowanych na podjęcie choćby
najmniejszych kroków w kierunku wejścia na rynki Europy Środkowej i Wschodnie.
W Europie Wschodniej
powstaje obecnie coraz większa liczba małych i średnich przedsiębiorstw.
Będą one miały jeszcze lepsze szanse rozwoju, jeśli Izby Handlowe okażą
im odpowiednią pomoc.
SLIDE 28
Uważam, że małe
i średnie przedsiębiorstwa wymagają innego rodzaju wsparcia niż duże firmy,
które często dysponują wewnątrz firmy odpowiednią fachową kadrą. Jeżeli
współpraca z małymi i średnimi firmami w Europie Środkowej i Wschodniej
ma być skuteczna, należy zorganizować pomoc na odpowiednio wysokim poziomie,
dostosowaną do potrzeb poszczególnych przedsiębiorstw - tak na terenie
Wielkiej Brytanii jak i w Polsce.
Aby efektywniej
wykorzystać siec izb handlowych do takich zadań, organizacja BCC prowadziła
programy w kilku krajach, których celem było tworzenie i rozwinięcie potencjału
sieci izb handlowych.
SLIDE 29
Niektóre z tych
kontaktów zachowały się do tej pory. Kontakty jak Bristol z Warszawą,
Nottingham z Wielkopolską, Coventry i Warwickshire z Koszalinem. Ponadto
współpraca z takimi miastami jak Łódź, Kraków i Siedlce nawiązały Sheffield,
Londyn i Thames Valley.
Jednocześnie
w ramach naszego projektu "Izba XXI wieku" dokonano dokładnej analizy usług
wykonanych przez nasze izby handlowe dla handlu międzynarodowego.
Doświadczenie,
jakie niektóre nasze Izby zdobyły podczas realizacji programów europejskich,
jest upowszechniane przez całą siec. Przekonaliśmy się też, jak istotne
jest posiadanie bazy regionalnej, przez którą dzielimy się najlepszymi
doświadczeniami ze wszystkimi Izbami.
W tym roku np.
w regionie West Midlands Konfederacja Izb Handlowych planuje konferencję,
poświęconą uświadomieniu firmom o korzyściach wynikających z rozszerzenia
Unii Europejskiej, na której Pani Minister Hubner będzie przemawiała.
Wnioski z konferencji zostaną szeroko upowszechnione wśród izb handlowych
w całym kraju.
Zdajemy więc
sobie sprawę, że związki z Izbami Handlowymi oraz Agencjami Regionalnego
Rozwoju, które spełniają tak ważną rolę w gospodarce regionalnej brytyjskiej
i polskiej, i wymiany doświadczeń, mogą przyczynić się do stworzenia
korzyści dla obydwu stron. To jest dla nas prawdziwe wyzwanie.
BCC ma ogromne
doświadczenia w zdobywaniu źródeł finansowania na takie programy współpracy
i służymy tymi doświadczeniami.
W niektórych
rejonach Wielkiej Brytanii izby handlowe wypracowły już doskonałe związki
robocze z regionalnymi agencjami państowymi jak i wspomniane agencje
rozwoju regionalnego uzyskając znaczące rezultaty.
Upowszechniamy
to po całym kraju i chętnie nawiążemy z Państwem współpracę w zakresie
kształtowania podobnych możliwości zarówno w ramach Izb Handlowych jak
i sieci Agencji Regionalnego Rozwoju.
Jak wiemy w
Polsce podjęto ogromne wysiłki w celu zreformowania gospodarki, zlikwidowania
biurokracji i dostosowania się do norm Unii Europejskiej. Z całą pewnością
Polska jest przygotowana na wejście do wspólnoty tak samo dobrze, jak wcześniejsi
kandydaci.
Rozszerzenie
Unii bez wątpienia pogłębi pewne obecne problemy, takie jak na przykład
nierówności gospodarcze, ale jednocześnie zmusi wspólnotę do stawienia
czoła nowym wyzwaniom w zakresie unijnej polityki.
Pamiętajmy jednakże,
że poszerzenie europejskiej wspólnoty planujemy głównie z pobudek ekonomicznych
i to właśnie środowisko biznesu - rozumiane w najszerszym tego słowa
znaczeniu - stworzy podwaliny nowej gospodarki.
To ogromna
szansa dla biznesu, ale należy patrzeć na nią realistycznie, pragmatycznie.
Nie możemy zagubić się w skomplikowanym procesie rozszerzania Unii.
W brytyjskich
Izbach Handlowych koncentrujemy się na poziomie podstawowym, na którym
małe i średnie przedsiębiorstwa będą potrzebować naszej pomocy, aby sprostać
nowym wyzwaniom i skorzystać z otwierających się możliwości.
Nasza wspólna
wizja poszerzonej Europy może zostać zrealizowana tylko wtedy, gdy naszymi
działaniami w Polsce i Wielkiej Brytanii będzie kierować świadomość konieczności
świadczenia autentycznej pomocy przedsiębiorcom. Z góry cieszymy się na
skuteczną współpracę z polskim izbami handlowymi i z agencjami rozwoju
regionalnego przy realizacji tego celu!
|